De customer journey

Drie blinde vlekken in de customer journey... ook bij jou?  

Contacteer jij je klanten spontaan in de "droomfase"? 

Nog geen kwart van de reisagenten inspireert bestaande klanten die nog geen reis boekten voor het komende jaar... 
Slechts 64% neemt op regelmatige basis contact op met klanten die nog niet boekten na een verkoopgesprek...

→ Maak slapende klanten wakker met aantrekkelijke foto’s en video’s, reisverhalen van andere reizigers, een verslag van je studiereis… Maak hierbij gebruik van de verschillende touchpoints: de website, social media, een nieuwsbrief. Zorg ervoor dat de klant meteen aan jou denkt, als hij denkt aan zijn volgende reis!

→ Bel of mail de klant die nog niet reageerde op je offerte!

Laat jij na de boeking nog iets van je horen?

Na boeking… valt het contact tussen de reisagent en zijn klanten… stil.

→ Laat kort na boeking iets van je horen… Een boekingsbevestiging, informatie over hoe het contact verder verloopt, duidelijke vermelding van de contactgegevens, een leuke foto van de bestemming…

→ Plan ook in tussentijd nog een contactmoment in… Het kan de ideale gelegenheid zijn om nog extra elementen te verkopen aan de klant (autohuur, vervoer naar de luchthaven, verzekeringen…) of om te tonen dat je ook in deze fase klaar staat om vragen te beantwoorden.

→ Wens de klant een goeie reis… Het zit soms in de kleine dingen, maar net die dingen worden enorm geapprecieerd door de klant.

Vraag jij aan je klant hoe zijn reis verlopen is?

Slechts 58% van de reisagenten vraagt aan de klant hoe de reis is verlopen.

→ Vraag de klant feedback na zijn reis... Je kan heel nuttige informatie halen uit feedback van klanten. Informatie over de klant, over de reis én over jezelf... Die informatie kan je gebruiken om een volgende klant te informeren en inspireren. 

DIGIT | digital gear in tourism
Opleiding Toerisme & recreatiemanagement
Howest
digit@howest.be

Copyright Howest Toerisme 2018