Facebook, Instagram, al goed en wel. Maar wanneer moet ik dat er nog bij doen? Er zijn maar 24 uur in een dag…

Het leven van een reisagent zoals het is… zoveel dingen te doen en zoveel tijd te kort. Herkenbaar voor jou? Toch zijn er heel wat truukjes om tijd te kopen. Het is allemaal een kwestie van planning en organisatie. Zo kun je in een periode dat het minder druk is even de tijd nemen om al je interventies op social media voor het komende jaar te plannen. Ideaal is om zicht te krijgen op “betekenisvolle data” waaraan jij berichtjes kan “ophangen”.  Je geheime wapen? Een content of kapstokkenkalender!

Wat is een content kalender?

In een content- of ook wel kapstokkenkalender staan alle activiteiten van het komende jaar.
Dat zijn niet alleen feestdagen, maar ook (inter)nationale festivals, sport of politieke evenementen, opleidingen of andere activiteiten. Zo zijn er een heleboel ‘speciale dagen’ waar je als reiskantoor iets leuks rond kan doen.

Denk maar aan #WorldTourismDay, #Wereldoceanendag of #Thankyouday. Het is een ideale gelegenheid om ook het team eens in de kijker te zetten met #NationalSelfieDay of om iets leuks te doen onder collega’s: #LeaveTheOfficeEarlyDay of #CAPSLOCKDAY?

Gebruik die content kalender om je communicatie planning ‘aan op te hangen’. Op basis van de activiteiten in die kalender leg je vast welke content je op welk moment op welk kanaal gaat delen. 

Een voorbeeld

Op Chinees nieuwjaar (16/2/2018) zet je een rondreis China in de kijker. Je deelt deze rondreis samen met een aantal leuke foto’s op Facebook en Instagram. Je kan er ook voor kiezen om de hele periode van Chinees nieuwjaar (tem 2/3/2018) rond dit thema te werken door meerdere berichten te posten. Bv. een lesje Chinees, een reisverslag, uitleg over Chinees nieuwjaar, een leuke video van China en/of Chinees nieuwjaar…

Een tip: Zorg dat er steeds een call to action aan je bericht gelinkt is. Dit kan een link zijn naar je website met meer informatie over de rondreis, de contactgegevens van het reiskantoor of een link naar een online offerte. 

Als je op die manier te werk gaat, heb je altijd content om te delen en moet je last-minute niet op zoek naar een leuke of originele (blog)post én vergeet je niet om een actie te doen rond die ene speciale dag. 🙂

Inspiratie nodig?

Die content kalender hoef je niet zelf samen te stellen. Er zijn een heleboel voorbeelden te vinden op het internet, zoals deze van I Like Media. Haal er de activiteiten uit waar jij dit jaar rond wil werken.

Ook de VVR stelde een kapstokkenkalender op. Die vind je terug op de website van de VVR. (Enkel voor VVR leden) Met een simpele druk op de knop kan je die toevoegen aan je eigen agenda.

Veel succes!


Meer weten over DIGIT? Stuur een mailtje naar janne.gheysen@howest.be

DIGIT HOWEST

logo howest zonder achtergrond  cropped-21752810_338571429937460_6212087190470947124_o.png

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *