De customer journey

Welke touchpoints gebruikt de reisagent? 

Touchpoints zijn de mogelijke kanalen waardoor de reisagent en de klant met elkaar in contact kunnen komen.
Welke touchpoints gebruikt de reisagent om contact te houden met de klant? We brachten het in kaart via een bevraging van 65 Vlaamse reiskantoren.

Natuurlijk gebruikt elke reisagent offertes in het contact met de klant. Wij waren echter benieuwd naar hoe die offertes eruit zien en of ze ook inspirerend kunnen werken...

Bijna alle reiskantoren hebben een website. Slechts drie van de 65 kantoren hebben er geen. Bij 1/4e van de kantoren kan de klant zijn reis online boeken.

3/4e van de kantoren verstuurt een nieuwsbrief naar zijn klanten. Dat gebeurt meestal op regelmatige basis, dwz. minstens maandelijks.

63% van de kantoren plaatst advertenties in geprinte media om het reiskantoor of evenementen in de kijker te zetten. De helft van de kantoren maakt reclame via sponsoring en 40% via flyers.

Slechts drie van de 65 reiskantoren gebruiken een blog om de klant te inspireren. Een aantal kantoren speelt wel met het idee om een blog te lanceren. 

Bijna 90% van de reisagenten is actief op social media

Facebook is het populairste kanaal. De meeste kantoren zijn hierop actief. Slechts 14% gebruikt het niet. 

Instagram en Twitter zijn heel wat minder populair. Bijna 1/3e van de kantoren is actief op Instagram en bijna 1/4e is actief op Twitter.

Daarnaast is een klein deel van de kantoren actief op Google PlusPinterest of Youtube.

DIGIT | digital gear in tourism
Opleiding Toerisme & recreatiemanagement
Howest
digit@howest.be

Copyright Howest Toerisme 2018